Gooise netwerktips

Omzet halen uit de Gooise Netwerkborrel. Toch is dat resultaat niet vanzelfsprekend.

Vier tips voor een geslaagde Gooise Netwerkborrel op een rij.

  1. Bekijk vooraf via gooisenetwerkborrel.nl welke ondernemers zich als member hebben aangemeld.

Zorg er vervolgens voor dat je op tijd aanwezig bent. Met de informatie vanaf de site kun je dan aan de organisatoren vragen of zij je voor willen stellen aan de voor jou interessante members. Door dit voor te bereiden ontmoet je eerder de mensen die je wilt spreken, en voorkom je bovendien dat je een veel voorkomende fout maakt. Mensen blijven op netwerkborrels namelijk vaak hangen bij bekenden. Het is natuurlijk prima om die te begroeten. Maar waak ervoor dat je niet te lang blijft hangen. Beëindig na twee of drie minuten het gesprek en ga verder met waar je voor gekomen bent.

  1. Niet alleen zenden maar ook goed luisteren

Ondernemers die naar een netwerkborrel gaan, staan vaak in de zendstand. Zij hebben hun ‘pitch’ ingestudeerd en vertellen die aan iedereen. Uit ervaring blijkt dat dit niet werkt. Vertellen dat je heel goed in je vak bent, dat spreekt voor zich. Bovendien maak je zo in een één-op-één-gesprek geen contact. In tegendeel, mensen haken vaak snel af.

Wil je wat aan een netwerkborrel hebben, dan moet je heel goed luisteren. Spreek je bijvoorbeeld een accountant, vraag dan door. Bijvoorbeeld in welke branche hij actief is, wat voor klanten hij zoekt en wat hij nodig heeft voor zijn eigen zaak. Want een accountant wil je niet als klant, maar wellicht is één van zijn klanten wel de opdrachtgever die je zoekt.

In de gesprekken die je met andere ondernemers voert, gaat het er dus niet om of zij je nieuwe klant kunnen worden. Maar of zij iemand kennen die jouw nieuwe klant zou kunnen worden. En nog veel belangrijker: of jij iemand kent waarnaar de ander op zoek is.

  1. Maak een afspraak als het gesprek te lang duurt

Wil je een beetje goed contact maken met iemand, dan duurt een gesprekje al snel zo’n 10 tot 15 minuten. Heb je drie uur de tijd, dan kun je hooguit vijf tot tien mensen goed spreken tijdens een netwerkborrel. Tref je iemand met wie het gesprek zo goed verloopt dat je daar nog wel uren mee kan doorpraten, maak dan direct een vervolgafspraak. Als iemand niet wil, ook prima. Dan geef je je visitekaartje en loop je door naar je volgende gesprek.

Een goede plek om tijdens een netwerkborrel een praatje aan te knopen is vaak de bar of 1 van de vele sta tafels. Er staan steeds nieuwe mensen en ze hebben even niets te doen. Als opening kun je dan gebruiken: ‘Ben je voor het eerst hier?’ of ‘He, ik heb jou hier nog niet eerder gezien’. Of je gebruikt het onderwerp van de spreker om een praatje aan te knopen. ‘Wat vond jij er van? Na afloop van de kennismaking wissel je visitekaartjes uit. Maak op de achterkant van het visitekaartje dat je krijgt wat aantekeningen; met wie wil hij of zij in contact komen en waarover is gesproken.

  1. Zoek actief in je netwerk naar te koppelen mensen

Als je thuis of op het werk bent en weer achter je computer kruipt, ben je nog niet klaar met netwerken. Heb je een klik met ondernemers tijden de netwerkborrel, dan kun je zeker met ze linken via socialmedia kanalen zoals Facebook en LinkedIn. Zorg er verder voor dat je het moment van de eerste kennismaking niet verloren laat gaan. Ga dus direct met je nieuwe contacten aan de slag. Bijvoorbeeld door ze een mailtje te sturen of een afspraak te maken, als je dat hebt beloofd. Want daarmee versterk je het vertrouwen in jezelf en de relatie.

Na het linken en mailen ga je actief op zoek naar mensen in je netwerk die iets aan je nieuwe contacten zouden kunnen hebben. Want mensen helpen jou pas als jij hen hebt geholpen. Vind je een match, dan koppel je de twee aan elkaar. Bij voorkeur via e-mail, want dan ligt alle relevante informatie ergens vast. Om te voorkomen dat er niets gebeurt en het bij een e-mail blijft, spreek dan af met de partij af die het meeste te winnen heeft, dat hij of zij contact opneemt. Mogelijk reageert de ander niet. In zo’n geval krijgen mensen drie kansen. Is het contact dan nog niet gelegd, dan is het gewoon een “no go”’ en kun je je tijd en focus beter op iets/iemand anders richten.